Friday, February 3, 2012

- Tragedi dibulan February -

Holla there, i just wanna say...TQ so much to all my friend yang call, yang send e-mail, message, post at FB for birthday wishes..TQ so much...!! Alhamdullilah...masih bernafas lagi, turn to 26 this year, hopefully this year become smooth, segala apa yang saya harapkan dan doakan berjalan dengan lancar hendaknya...amin!! February datang lagi......a lots of memory...can't change from the past..memory are made!! last year a lot's of bad memory for the february 2011...dah macam tragedy october gamaknyer..

Yeahhh..its true, bad memory yang aku maksudkan adalah, tikaman belakang dari a few rakan sekerja...terutamanya pada yang tak tahu cerita usul pangkal cerita..biasa lah mulut orang kan? penyambungan ayat untuk influance people tu memang standard KG.COM bak kata kawan aku ler..bukan aku nak membuka sejarah yang dah lepas-lepas...tetapi ianya cukup memberi pengajaran buat diriku menghargai ERTI KAWAN dan LAWAN...
pada yang membaca buatkan cerita ini sebagai iktibar..dan positive bukan negativekan ia...!!

Ceritanya bermula bila aku dapat 2 kepingan gambar separuh Bugel dari rakan sekerja yang baru berapa bulan masuk kerja biarlah aku gelarkan dia si "A" ntah siapa punya gambar aku pun tak tahu ler, tapi menurut si "A" gambar tersebut dijumpai dibawah loker si "B", dan menurut si "A" besar kemungkinan gambar tersebut si "B" punya...nak tergelak pun ada, tapi memang tak sure betul ke si "B" punya sebab gambar tersebut tak boleh nak kata berapa percentage yang boleh di bagi..sekeping gambar tersebut si "A" bagi pada aku untuk disimpan, sekeping lagi si "A" amik..yang sekeping lagi tu aku dengar dia dah show off kat seseorang dan kemudian dikoyakkan dan dibuang..itu betul atau tidak aku tak pasti ler..

Yang ditangan aku sekeping lagi tur, aku akui aku show off kat dua orang yang aku kenal rapat dan ku anggap mereka jujur dalam persahabatan..biarlah ku gelar si "C" dan si "D" si "C" aku show off dulu, dan aku beritahu dia yang gambar tersebut si "A" jumpa...dia kata gambar tersebut si "B" punya..dan si "C" hanya tercengang..aku show off kat si "D" si D gelak je dan berlalu pergi..aku buat apa? aku just simpan je lah dalam beg kerja sebab ku kira gambar tersebut mungkin bukan gambar si "B" walaupun si "A" jumpa di bawah loker si "B" nasib si "A" jumpa kalau lelaki yang bersihkan loker jumpa peciter??hari berganti hari aku pun lupa pasal gambar tur sebab tak penting langsung untuk diingat lagi pun kalau bukan gambar dia buat pe dia nak sibukkan?

Selang 4-5 hari, sewaktu aku baru bismillah nak makan nasi aku dikejutkan degan deringan caller dari number yang tak aku kenali...si "B" maki dan marah aku kaw-kaw dan kata aku memalukan dia dan BF nya, masa tu takde sepatah kata yang boleh beri aku peluang nak bercakap kecuali bila aku sebut perkataan BODOH padanya!! YUP!! apa lagi aku perlu kata bila si "B" ugut nak gambar tersebut dan kata aku sebarkan gambar tersebut pada semua orang dan memalukan dirinya..aku tanya pada si "B" siapa yang kata aku jumpa dan sebarkan gambar tersebut? kalau bukan gambar kau kenapa ko nak maki aku gila-gila? siap nak datang rumah nak amik gambar tersebut dan macam-macam lagi...bila si "B" kata hal tersebut si "S" yang beritahu aku terkejut...siapa "S" ni? macam mana pula dia boleh tahu pasal gambar tu? ohh, rupanya si "A" ni yang beritahu si "S" tentang gambar tersebut, lalu si mulut KG.COM yang tak sabar nak malukan aku termalu sendiri bila dia sendiri dapat tahu BUKAN AKU yang jumpa gambar tersebut seperti yang mereka rencanakan untuk mengHANJINGkan aku!!!
Siap buat macam-macam cerita pasal gambar tu dan yang paling kelakar si "S" ni tak tengok gambar tu lagi tapi dah bercerita kalah gambar tu sendiri..

Aku tak tahu parti politik apa yang si "A" dan si "S" rencanakan untuk hanjingkan aku, tapi yang pasti kalau kita benar untuk apa takut bukan?? si "A" akhirnya berhenti kerja, dan "A" mohon maaf pada aku katanya dia beritahu pada si "S" tentang gambar tur, tapi tercakap aku yang jumpa gambar tur...mereka plan nak hanjingkan aku tapi terkencing hanjing sendiri...!! si "A" mohon maafkan beliau dan berharap aku berdamai dengan si "S" motif si "A" buat begitu untuk melihat sejauh mana kejujuran seorang kawan..dia nak tengok aku ke yang jujur atau si "S"..terbukti pada beliau "S" membuat tindakan melulu tanpa usul periksa dek kerana dasar ketidakpuas hati terhadap aku tentang dirinya...!!

Aku kira habis disitu tapi politik pakatan rakyat tak terhenti disitu, hari ke hari aku dihentam dan rupanya mereka disitu kemungkinan besar hendak lihat aku jatuh dan berhenti kerja...si "C" yang kukira agak rapat dengan ku mula menjauh denganku..tuhan maha kuasa, bila aku terdengar perbualan mereka tentang aku dengan si "S"...sebak rasa hati sebab si "C" buat aku begitu...alasan si "C" adalah, BF aku call dia dipagi hari ganggu dia nak tido sebab bertanyakan hal gambar tersebut adakah aku memperlihatkan pada dia atau tidak? dia pun jawab YA..aku tak salahkan dia..memang betul pun gambar tersebut aku tunjuk pada dia, dan si "D" tapi aku tak kata itu gambar si "B"..yang jelas lagi nyata aku kata si "A" yang jumpa gambar tersebut.

Dek kerana hal tersebut aku bertanya kan pada BF aku tika itu, adakah awak call si "C" bertanya kan hal tersebut? dan beliau jawab ia kerana BF si "B" datang kepadanya dan kata aku mulut jahat menjatuhkan maruah GF dia pada semua orang disitu, BF aku cuma ingin kepastian dari si "C" adakah benar aku ada tunjuk gambar tersebut pada dirinya..jawaban aku YES!! walaupun hakikatnya niat itu bukan untuk menjatuhkan maruah sesiapa kerana tiada bukti kukuh gambar tersebut hak peribadi si "B", tapi yang nak marah-marah tu kenapa?kenapa tak tanya aku baik-baik?kenapa harus dengar cakap orang? sungguh aku tak faham beb!! dah besar panjang tapi perangai masih tak matang..

Yang paling tak boleh blah, apa kena dengan si "C" ni?? tak kan sebab BF aku bertanya kan hal tersebut dah dikira BF aku lelaki jahat? ko tu pula lelaki apa?? aku tak suka nak judge orang..aku bukan tuhan..lagi pun bukan ko tak kenal BF aku, pernah main bowling sesama bagai...kalau ko lelaki matang kenapa ko berperangai seperti kebudak budakkan?? settle as a MAN beb!! bukan mengumpat macam perempuan!!! sibuk canang sana sini memang aku tunjuk gambar tu kat dia, so?? sepatutnya as a friend ko patut cakap memang aku yang tunjuk tapi kebenarannya ada ko cerita kat orang? keburukan yang dicipta tu banyak...aku tak tahu apa salah aku kat kau atau apa masalah ko?yang pasti ko bengang sangat kat BF aku tu hal ko..settle as a MAN beb!! jangan cakap berani berdepan tak berani...aku tak berpihak mana-mana...tapi yang pasti kalau ko suka kat aku cakap, kalau tak suka jangan kacau LIFE aku..!! TQ SO MUCH!! now day dah macam Azwan Ali dah aku tengok!! yang pasti jawapan ko.." OK jerrrr..."

Dek kerana hal tersebut BF aku ajak buat police report sebab cara, gaya tutur kata call aku dan ugut nak gambar tersebut seolah-olah aku kejam dan jahat, ditambah fitnah mereka keatas aku, akhirnya aku buat laporan polis dan menceritakan hal terperinci dengan polis tentang hal tersebut dengan niat sekiranya apa-apa terjadi keatas aku report itu sebagai bukti...Akhirnya polis call dan membuat kesimpulan berdasarkan pengalaman mereka sebagai anggota polis yang mahir bab-bab ni...macam CSI pun ada jawapan diberi..lalu aku pun buat apa yang diajar oleh pihak polis supaya serahkan sahaja gambar tersebut pada si "B" JIKALAU BELIAU MINTA..dan jawaban dari serahan gambar tersebut adalah ketepatan 100% dari pihak polis tentang SUATU KEBENARAN!! biarlah hal tersebut hanya aku dan polis yang tahu..

Masa tu juga ingin aku buat saman malu keatas individu-individu yang menyebarkan fitnah dan gangguan mental sewaktu aku bekerja didalam tempat kerja, untuk memberi pengajaran kepada mereka tapi alhamdullilah ditenangkan oleh ibuku, dan beliau berpesan pada aku..." Mereka juga cari makan dikuali yang sama...mengapa kerana mereka aku perlu jatuh?? sedangkan kalau benar kenapa perlu berundur?? dunia ini bulat..apa mereka buat terhadap kita akan berpaling semula pada mereka.." ringkas tapi padat dengan mesej yang bernas...!!

Setahun dah berlalu...buat apa lagi nak cerita kan??lagi pula kalau dicerita pun puas dah mereka hanjingkan aku, pulaukan aku, buli aku..paling kelakar setiap inci blog aku ni diprint oleh seorang individu..tanpa sedar ini HAK aku sebagai seorang blogger..ko sebagai pembaca, tak perlu sibuk jaga tepi kain orang sedangkan kain sendiri terbuka, ini blog aku..hak aku nak kata apa pun asalkan MUKA ko tak terpampang lagi kat blog ni masih dikira tak mengaibkan ko!! lain kali jangan jadi KG.COM, ikutkan hati ko lah orang pertama ku nak saman, sebab penyibuk!!

Si "S " kata aku aibkan dia diblog tentang kisah dirinya...pada aku senang je.. kalau sendiri yang jaja cerita sendiri kat pelbagai orang dan pelbagai peringkat umur, kenapa salahnya kat aku?kalau ko dengar orang kata aku kata ko dan tulis tentang ko..kepala otak ko tu pun pikir sikit juga, mereka yang kata aku kata ko tu agak-agaknya ada kata ko gak tak? ke mereka pun fikir ko macam tu? dan yang paling kelakar, setiap orang ko kata jangan kawan dengan aku..ko siapa? tuhan ke nak judge orang baik buruk bagus, dan hebattttt?? apa-apa je lah..lantak ko lah labu..ada aku kisah? sebab kisah ko ni memang complicated untuk di complated kan..whatever!! macam yang ko cakap gak, takde sapa yang boleh ubah diri ko, dan yang paling aku ingat ko cakap if attitude aku macam ni aku takde kawan...tapi alhamdulillah...dari kisah yang terjadi pun dah tahu siapa perlu dibuat kawan..!!

Yang kelakarnya ada gak yang depan bagi nasihat bagai..amik berat, tapi belakang, ular segala ratu ular...depan aku nasihat cantik punya ayat...belakang aku macam nak sondol bontot gajah gamaknya!! whateverlah..bila dah malu senyap, sentap block FB bagai..tapi tetap gak nak salahkan orang lain..aduii ai..kwan-kawan...macam-macam hal..!! klo ko ada masalah peribadi ko..jangan masukkan masalah tu keatas peribadi orang lain ya? respect sikit privacy life orang lain..dan ko cari privacy life ko sendiri...tak bermakna kita sebagai KAWAN perlu 24 jam bersama, aku ada kerja juga, waktu off aku kenalah rehat dan aku punya privacy life aku sendiri, jadi faham-faham lah...kalau aku tak jawab call atau sms je sudah mencukupi..tak perlu sindir aku, tak perlu menjauh dengan aku, tak perlu sentap dengan aku, dan yang paling penting tak perlu CEMBURU dengan aku...rezeki dan jodoh kita dah ditetapkan tuhan..jadi jangan kacau hal orang lain.

MORAL OF THE STORY : Moralnya nya jangan mudah percaya sangat kepada orang walaupun kawan baik anda sendiri, dan hikmahnya...sepanjang tak de kawan yang macam ni hidup tak serabut wehh..memang tak rugi apa lah...makin tenang dan alhamdulillah berkat doa kepadaNya..moga bulan February ini kekal kasih sayang aku terhadap insan-insan, rakan taulan yang selama ini dibelakang aku memberi galakan dan semangat!! TQ beb!! aku dokan yang sama untuk kalian..amin!!

No comments: